Traktor Power är tidningen för traktornördar
Det går bra för tidningen Traktor Power, åtminstone om man ska tro Kenneth Fransson, chefredaktör på tidningen Resume, som ojar sig över att tidningarna säger sig ”inte ha råd” med frilansar, eller frilansprojekt. Liksom tidningen Traktor Power består många andra magasin och tidskrifter av 3-5 medarbetare som producerar otroliga mängder mer nyheter, filmklipp och material som publiceras på allehanda sociala medier.
På tidningen Traktor Power ägnar sig redaktionen åt att producera filmklipp som de varje dag lägger ut på Facebook, Instagram, Snapchat, de producerar 14 numer av tidningen, producerar ett ebb-TV-magasin varannan vecka, redigerar, säljer och ger ut DVD-filmer med klipp som deras läsare har sänt till redaktionen.
Tidningsredaktionen består av journalister som älskar traktorer
Man kan lugnt säga att redaktionen består av journalister som brinner för traktorer och som (verkar det som) gillar traktorer. Ska man komma upp i en så stor utgivet material då bör man brinna för traktorer och gilla sitt arbete. Annars har man sedan länge bränt ut sig och sysslar med annat. Tidningen ägdes till en början av LRF (Lantmännens Riks Förening) men ägs nu av Svenska medier, har 22.000 besökare per vecka och 20.000 stor upplaga och 68.000 följare på Instagram. De arrangerar även event i Målilla Traktor Power Weekend, som drog 5.000 traktorälskare för 2 år sedan.
Vid tidningens födelse fanns ingen traktortidning
När tidningen Traktor Power startade 2003 fanns det ingen tidningar som enbart handlade om traktorer. 2013 fanns det 3 tidningar.
– Traktorer är ett stort intresse för många. Och det är en grupp som gärna vill känna att de är en del av någonting. Det är det som är tidningens själ; läser man Traktor Power är man en del av traktorvärlden i Sverige, sade Kenneth Fransson till tidningen Transportarbetaren.
Traktor Power drar manliga läsare
Det positiva och lite annorlunda med tidningen Traktor Power är den att den starkt attraherar manliga läsare, som annars inte läser tidningar eller böcker. Det är antagligen tidningar, magasin och böcker, som liksom tidningen Traktor Power har ett innehåll som lockar de manliga läsarna. Och det är inte bara sådana som själva äger traktorer, utan även andra som mer eller mindre direkt har någon anknytning till jord, skog och entreprenad. Antingen arbetar de i själva traktorbranschen eller så har de någon närstående som äger och kör en traktor.
– De kanske kör lastbil själva, men deras far eller bror har en skogsfastighet. Det är jättevanligt.
Men så många som 40 procent har ingen direkt koppling till traktorer. Däremot är intresset stort för motorer och teknik. Och de flesta läsarna följer tidningens innehåll via webben, sociala medier och ger de invigda en känsla av att tillhöra ”klubben”.